Komunikacja miejska

Wielu z nas musi codziennie korzystać ze środków komunikacji miejskiej. Robimy to w różnych celach. Przede wszystkim mamy dzięki temu możliwość dojechania do pracy, lub szkoły, gdzie spędzamy większą część naszego dnia. Jak doskonale zdajemy sobie sprawę, komunikacja miejska nie jest łatwą opcją transportu. Przede wszystkim posiada bardzo dużą liczbę minusów.

Zalety komunikacji miejskiej

Do zalet zaliczamy przykładowo możliwość dostania się gdzieś, kiedy nie dysponujemy autem. Może być tak, że auta nie mamy, nie stać go na nie bądź nawet nie mamy prawa jazdy. Nie będziemy przecież wsiadać za każdym razem w taksówkę bo byśmy zbankrutowali. Wystarczy wyobrazić sobie, co by było, gdyby jednak komunikacji miejskiej nie było – nagle miliony uczniów i studentów nie mają jak dojechać na uczelnię.

Zalety odczuwa też miasto. W związku ze spadkiem liczby aut na ulicach miasto będzie mogło ograniczyć program inwestycyjny budowy nowych dróg i parkingów.

Wady komunikacji miejskiej

Niestety, współczesne pojazdy nie są najbardziej nowoczesne i mało jest miast, w których mamy do czynienia z najnowszym taborem. Inną kwestią jest także fakt, że autobusy i tramwaje są często zatłoczone i niewiele w nich miejsca na wykonywanie jakichkolwiek ruchów. Jest to bardzo istotne, ponieważ po całym dniu pracy nie mamy już na nic siły, a tym bardziej na przepychanie się łokciami w zatłoczonym wagonie tramwajowym. Nasz kraj nie może także zwalczyć korków ulicznych, które powodują paraliż komunikacji miejskiej. Dużo brakuje nam do krajów, gdzie tworzy się specjalne „buspasy” oraz kanały szybkiego transportu. Komunikacja miejska jest jednak z pewnością tańszym rozwiązaniem, niż dojeżdżanie do pracy, czy szkoły własnym pojazdem.

Przyszłość transportu zbiorowego

Zgodnie z wizją producentów samochodów – przyszłość należy do samochodów elektrycznych. Dzięki dalszemu rozwojowi elektromobilności możliwe będzie ograniczenie poziomu hałasu i emisji zanieczyszczeń związanych z transportem indywidualnym.

Kolejnym krokiem moze być współdzielenie aut, tak aby na ulicach i parkingach mogło ich być mniej. Powstają już pojazdy zaprojektowane w taki sposób, by to ułatwić, np. Renault MORPHOZ. To w pełni elektryczny, prywatny samochód, który można udostępniać innym. Jego współdzielenie jest możliwe dzięki wykorzystaniu smartfona jako cyfrowego kluczyka.